۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۲۲۸۶۷
آیت الله علوی‌گرگانی:

دستگاه قضایی با حضور آیت الله رئیسی متحول شد | صدور حکم با مشورت باشد

دستگاه قضایی با حضور آیت الله رئیسی متحول شد | صدور حکم با مشورت باشد
حضرت آیت الله علوی‌گرگانی تحولات اخیر قوه قضاییه را مطلوب ارزیابی و تأکید کرد که منکر خدمات گذشته نیستیم ولی می دانیم وضعیت بهتری بر قوه قضاییه حاکم شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی‌گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از مسؤولان مرکز وکلاء و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان این که موعظه بهترین هدیه برای انسان است، اظهار داشت: موعظه به معنای خیرخواهی یک امر مطلوب در شریعت بوده و سزاوار است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تحولات اخیر قوه قضاییه را مطلوب دانست و افزود: با حضور آیت الله رئیسی در قوه قضاییه تحولی به وجود آمده که خود شما آگاهی بهتری از این قضیه دارید، هرچند ما منکر خدمات گذشته نیستیم ولی می دانیم وضعیت بهتری بر قوه قضاییه حاکم شده است.

وی وظیفه اصلی قوه قضاییه را حق رسانی دانست و تأکید کرد: از سلمان فارسی سؤال کردند، تو به چه علتی به این مقام رسیدی که توانستی از جمله اهل بیت(ع) باشی؟ ایشان گفتند: دلیل این مسأله آن بود که «من حق هر صاحب حقی را ادا کردم» بنابراین حق مردم را ادا کردن مخصوصا در قوه قضاییه خیلی مهم است.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی در ادامه تصریح کرد: من همیشه به داوطلبان مناصب قضایی سفارش می کنم هیچگاه تنها تصمیم گیری نکنید و برای خودتان حتما مشاور داشته باشید چون چه بسا در قضاوت مسأله کوچکی باشد که مورد غفلت قرار می گیرد ولی در تصمیم گیری نهایی مؤثر است.

وی با اشاره به روایتی که سه طبقه از چهار طبقه قضات را در جهنم می‌داند، تأکید کرد: این روایت خیلی عجیب است که می‌گوید: نه تنها قاضی که حکم به خلاف حق می دهد جهنمی است بلکه حتی قاضی که به حق می‌کند ولی حکم او از روی شانس و اقبال و نه از روی علم مطابق حق در می آید در جهنم است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: در میان منابع دینی ما در هیچ جا به اندازه منصب قضاء سفارش نشده که پول و هدیه ای داده نشود، حتی گفته اند بعد از انجام عمل نیز هدیه ای نگیرید یعنی نه تنها قبل از حکم قاضی بلکه حتی بعد عمل او هم پولی به عنوان هدیه ندهید، چون دارای کراهت است بنابراین کار کردن در منصب قضاوت بسیار مهم است.

وی افزایش حقوق قضات و کارمندان قوه قضاییه را موجب درگیری کمتر آنها با موضوعاتی از جمله رشوه دانست و بیان داشت: من همیشه به رؤسای قوه قضاییه سفارش دارم که بیشتر حقوق ها را بالا ببرند و قضات ما به نوعی اشباع شوند تا از رشوه و مسائل مالی حرام در امان باشند.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با راه اندازی مرکز مشاوران قوه قضاییه خاطرنشان کرد: خوشحالیم این تشکیلات برقرار شده و امیدواریم بتواند در مقام اجرا هم کارگشا باشد.

وی کار کردن درست در این دنیا را موجب آسایش اخروی دانست و یادآور شد: آیات و روایات می‌فرماید: همه ما روزی را در پیش داریم که همه اعمال خود را نزد خودمان حاضر شده می بینیم  و خداوند در علت این مسأله می‌فرماید: من می خواهم بندگان را از نتیجه اعمال شان بترسانم که فکر نکنند در این دنیا یله و رها هستند بلکه همه نزد خدا می ماند و ارائه می‌شود چون خداوند بندگان خود را دوست دارد و نمی خواهد آنها در روز قیامت غافل گیر بشوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: خیلی باید شما در کار خود مراقب باشید تا حق کسی پایمال نشود چون کار شما از قبیل کلی ذات تشکیک است، یعنی قوه قضاییه در رأس قرار دارد و افرادی هستند که رییس کل می شوند و به مراتب وکلاء و مشاوران مراتب نازله قوه قضاییه هستند، یعنی یک مقدار از رسیدگی به حق و حقوق دست شما است و شما زمنیه ساز و مقدمه برای حکم قاضی هستید بنابراین باید دقت زیادی در کار خود به خرج بدهید./1330/

گزیده ای از خبر را میتوانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات